söndag 25 december 2016

Hur förklarar man något man inte ens själv förstår?

Jag har fyra barn tillsammans med Kalle. Två pojkar och två flickor. Barn har sett två sidor av sin pappa. Den snälla ( utifrån hans premisser) och den elaka. Det är så de pratar om honom, benämner honom. Den snälla pappa och den elaka pappa. Båda finns i deras minnen.
När de vill, pratar vi om det. Jag försöker svara så gott jag kan, men ofta blir mitt svar: " Jag vet inte"

JAG VET INTE...hur kan man förklara något som man inte själv ens förstår.? Hur ska man kunna säga något enkelt och okomplicerat, när det mesta är rörigt?

Det har aldrig varit mitt mål att hänga ut Kalle, på något sätt, varken här eller på andra sociala medier, inte heller när jag pratar med barnen om honom.
Det är inte jag.Det skulle inte hjälpa mig. Jag försöker alltid att vara diplomatisk i samtalen med barnen. För jag önskar att de kunde haft en bra pappa, en snäll pappa, hela tiden. En frisk pappa. Det säger jag till dem också.

Sedan två år tillbaka har de inte träffat honom, När allt uppdagades. När myndigheterna kopplades in.

Och barnen mår bättre utan honom, utan den pappan som de växte upp med. De är tryggare i sig själva, de får lov att vara barn, de får leka med andra barn, De får göra saker de inte fick göra innan som tex skolaktiviteter. Deras skolresultat har förbättrats så mycket. De ler och skrattar, de har ingen klump i magen när de går hem från skolan.

Det är väl det som gnager i dem oxå,  Att de kan sakna den, i deras ögon, snälla pappan. Men hade han kommit tillbaka i deras värld igen, hade de förlorat allt det som de har nu. FÖR HAN HADE ALDRIG TILLÅTIT ATT DE LEVDE SOM DE GÖR.

ALDRIG...



1 kommentar:

  1. Du är en god mamma som skyddar dem från en destruktiv pappa :-).

    SvaraRadera